„Egyfajta védekezéssel nem lehet mrékőzést nyerni ugyanolyan képességű csapat ellen”
I. A kadett korosztályba lépve a csapatok hirtelen felnőtt feladatokkal szembesülnek.
- Az ellenfelek magasabbak, testesebbek, gyorsabbak.
- Eredményesebben dobnak távolról, erősebben és gyorsabban passzolnak.
- Bejátsszák az egész pályát.
- Gyorsabban vezetnek labát.
- Tudatosabban keresik az ellenfelek védekezési hibáit.
- Hangsúlyozottabbá válik a pozíció játék.
- Kibővülnek a pontszerzési lehetőségek. Nem csak egy ember nyeri a meccseket.
- A mozgó renszerű játékok után, előtérbe kerül az izolációs játék, az ellenőrzött játék.
- Már minden játékos veszélyesebb, mint a serdülőben.
II. Nem lehet egy hónap alatt mindenre felkészüni, ezért fontos, hogy fokozatosság legyen a tanulásban, tanításban. Ráadásul optimális esetben a tanítás egységes képet mutat.
- A 89, 90, 91, 92 és 93-s évfolyam országos kadet döntőin a legjellemzőbb védekezés a behúzódó területvédekezés volt. A 94-seknél ez szerencsére megváltozott. Úgy gondolom, hogy a kadetben a zónázás megfelel a cél szentesíti az eszközt filozófiának, de nem tanulnak meg úgy védekezni, hogy
- o az megfeleljen erős ellenfeleknek
- o
III. A felelősségünk
A korosztályos védekezések tehát egymásra épülnek. Az alsóbbnak elő kell készítenie a következő évfolyam kritériumait. Előremutatónak kell lenniük. Ne lehet öncélú, azaz nem csak a győzelem a fontos, hanem úgy kell győzni, hogy az a későbbi korosztályokban fejleszthető legyen. Ennek megfelelően már kenguruban tudatosan kell tanítani az egyéni védekezést, ami az alapja minden későbbinek
IV. A feladatom, hogy megmutassam mit kell tudniuk a kadet korosztályban játszó csapatoknak, játékosoknak. Nem gyakorlatsorokat kell bemutatnom és nem a tanítás folyamatát. Közben igyekszem kihangsúlyozni, hogy mik azok, amelyek új dolgok és melyek az előfeltételek. Igyekszem besűrteni és néhány szokatlan, váratlan elemre is felhívni a figyelmet.
Tehát:
A gyakorlatok előtt elmondom, mit akarok látni, mi a feladat célja.
Kezdés:
Lábmunka gyakorlatokkal. Mit akarok látni a gyakorlatok közben? Ezt kell előkészíteni.
Alapelvek:
- A vonalak felé kell terelni
- ütközések
- tapadás
- váltás
- befutások védése
- Besegítés szabályai
- Ha a labdát letámadjuk
- Passzsávok védése (A besegítés, visszaérés korosztályonként lépcsőzetesen alakítandó)
- Nyitó átadások védése (egy passzra)
- Oldalváltások akadályozása
- Labdás elzárás védése
- Tapadva (párhuzamos lábmunkával)
- Távol a 3-tól tolással
- Eléváltással, kitereléssel
- Eléváltás, visszaváltás
- Csapdával
- Elzárás-leválások helye szerint (középen, egész páláyn, a büntető vonal alatt)
- Egymás utáni elzárások védése
Elzárás az elzárónak...
- Speciális helyzetek védése
- bedobások védése
- büntető dobások
- gyors kosár után
- eladott labda után
- rossz dobás után
- emberhátrányban
- rendezetlen védelemnél
- Rotációs feladatok
- Elzárás csapdázásánál
- Alsó poszt csapdázásánál
- A belső emberek védése
- ¾ -re védés
- előről védés
- csapdázás
- leváló belső emberek védése
- Kizárások
- Átmenetek támadásból
- Átenetek védekezésből
10. A zónázás alapelvei: Páros és páratlan zónák.
- Ugyanazok a védekezési alapelvek a labdán
- Nem lehet szabadon a dobó
- Mindenkinek legyen aktív feladata
11. Letámadó zónák és visszarendeződés: zónába, emberbe
12. Speciális védekezési feladatok
- Gyenge labdavezető védése, csapdázása
- Védekezés végjátékban
- Az extra dobók védése
Korosztályonként. Hogyan épülnek egymásra a védekezések.- szerintem.
- Behúzódás a labdára, elzárások védése: tapadva, váltva, csapdázva
- Folytatás: juniorban és u 20-ban (dobás emberről, izolációk, összetett elzárásokból)
Átmeneti játék
Mit kell tudniuk
pl- tapadás- váltás-
Elzárások védése
Pozíció védése
Extra
Szabályok: pl. automatikus váltás 3-on beül; alapkoncepció a mismatch kerülése; csapdák helyei
Csapdák szabályai
Váltott védekezések: Milyen szabályok vannak benne