A kosárlabda egyfajta párbaj:amikor a támadás valami újjal jön elo, a védekezésnek meg kell értenie és ez viszont is igaz.

 

A 3 pontos dobás viszonylag új támadó fegyver, amit az edzok még nem tanultak meg kihasználni. Ám, „törj be és passzold ki a hármasra” (diagram 1) sok csapat támadó arzenáljának fontos részévé vált. A hagyományos módja, hogy reagáljunk erre besegítés és visszahelyezkedés. (diagram 2) Ha nem is a 3 pontos dobásért, de a legjob módszer, ha visszahelyezkedünk, mielott betörésbol vernek meg minket.

 

A segíts és helyezkedj vissza stratégia nem állíthatja meg mindig a támadást, hogy jó 3 pontos dobást hajtson végre betörésbol és kipasszolásból. Amennyiben a a támadás és védekezés végrehajtásának színvonala  közel egyforma, a támadás van elonyben.

 

AMIÓTA VAN 3 pontos dobás…

 

Az ok a következo: a 3 pontos íve kiterjesztette a távolságot, ahová a védonek vissza kell helyezkednie , hogy megállítsa a külso dobó játékost. Korábban a 3 pontos távolságból dobott kettes, amit 40 %-al dobtak 0,8 pontot ért kísérletenként, amirol azt gondolták, hogy így rossz dobás. Most ugyanaz a dobás már 3 pontot ér és dobásonként 1,2 pontot  ér kísérletenként, az átlag tehát ezt a dobást jobbá teszi.

 

 

Segíts és Válts

 

Így megpróbálkozunk a betörés védésének egy másik módjával. Amit úgy nevezünk, hogy Segíts és Válts!

 

Az alapelv egyszeru: A besegíto (B a 3 .és 4. Diagramon) marad az 1-el, akinek megállítja a betörését. A  védo, aki A-nak segített  a kosár felé fut, felveszi a támadót, aki épp ott hagyta a védo nélküli 2-t.

 

Ha 1 jó passzoló, és 2 egy kiváló, gyors dobó, akkor a támadók gyakran jutnak jó dobáshoz még ennél a fajta védekezésnél is. Ha így van, akkor használjuk a Segíts és Dupla Váltás védekezést (Diagram 5)

 

Most a C elrohan a gyurutol, felveszi a 2-t, amint 1 kezét elhagyja az átadás. A 3 és 1 felvétele a B feladata marad. A Segíts és Dupla Váltáshasználjuk, ha 2 3 egy nagyon veszélyes 3-as dobó és ha C úgy gondolja, hogy hamarabb ér oda, mint A. A játék tervezésekor az edzo 2-t is meghatározhatja, mint veszélyes dobót.

 

A Segíts és Válts sokkal egyszerubbnek tunhet, és az is, de a végrehajtás nem olyan könnyu. Van néhány szabálya, amit pontosan kell követni:

 

Olyan kevés betörést engedj, amennyit csak lehet. A Segíts és Válts segíthet felvenni a betöro embert anélkül, hogy kosart kapnál!  De ha a labdás rendszeresen megveri a védot, a védelem bajban van.

 

Beszélj! Amikor A úgy érzi, hogy segítségre szorul 1 védésében, segítségért kell kiáltania! Amikor B otthagyja 1-t, hogy felvegye 2-t, hangosan kell csapattársai tudtára adni, hogy mi történik! C-nek ugyanazt kell tennie, ha úgy dönt, hogy DUPLA VÁLTÁST csinál!

 

Gyakorolj rögtön nyomást a labdára! Mihelyst a Besegíto (B, például, a 3. diagramon) cserélt a labdás védovel, igazán le kell támadnia a labdát. A labdás támadót nem engedheted, hogy elengedjen egy dobást, vagy egy gyors passzt!

 

Gyorsan közelítsd meg az üresen lévo támadót, de légy óvatos! A védo, akinek segítettek a palánk felé kell sprintelnie. Abban a pillnatban, amikor a támadót üresen hagyja, kirohan felvenni. A 4. diagram a helyes végrehajtást mutatja.

 

Megjegyzendo, hogy A nem rohan egyenesen 2 felé, inkább felveszi a 2-es labdavezeto vonalát a trapézon belül. Ez megeloz a könnyu ziccert, ami az egyetlen dobás, ami jobban tönkreteszi a védelmet, mint egy üresen hagyott 3 pontos dobás.