Nyomtatás

A támadásokat négy részre osszuk fel így: korai támadás, mozgó rendszerű játék, felállt védelem elleni játék és izoláció.

 

A korai támadás

A lerohanás és a másodlagos indítás az elsődleges eszköze annak, hogy hódítók lehessünk. Az általam tanított másodlagos indítás különbözik a legtöbb csapat felfogásától. Mivel különbözik, az ellenfélnek készülnie kell ránk. Minél többet készülnek a támadásunkra, annál kevesebb idejük marad a saját taktikájukra.

Másodlagos indításunk gyors és jó dobóhelyzeteket keresi. „Sprintelünk a labdával és úgy keressük a helyzetet” . Hangsúlyozom, hogy nem futva, vagy kocogva keressük a helyzetet, hanem vágtafutás közben. Ilyenkor lehet ziccerig, vagy könnyű dobásig eljutni. Azonnal büntetni akarjuk az ellenfél játékosait, akik nem futnak vissza. Ha visszaérnek és nincs megfelelő, gyors és pontos dobóhelyzet, el kezdünk passzolni, hogy előkészített minőségi dobást, vagy belső embert találjunk.

Agresszíven támadjuk a trapézt. Ha a másodlagos indításunk működik, csupán a büntető vonalról kell nyernünk a meccset. Fontos, hogy több büntetőt dobjunk, mint az ellenfelünk. Ha elég gyorsan vágtázunk a pályán, az ellenfélnek reagálnia kell. Ez a sebesség lehagyja őket és kénytelenek lesznek kedvünkre tenni és foultolni.

Mozgó rendszer

Ha nincs dobóhelyzetünk az indításból és a gyors passzokból, azaz ha átmozgatjuk a labdát a másik oldalra; elkezdjük a mozgó rendszerű játékunkat. Ezzel elegendő kreatív szabadságot adunk a játékosainknak, hogy játsszák a kosárlabdát. Ehhez arra kell tanítani a játékosokat, hogyan játszanak, és nem elég, ha csak azt tanítjuk, mit játszanak. A cél, hogy mindenki jobb legyen, mert, ha mindenki fejlődik, a csapat is jobb lesz. A lényeg, hogy a lerohanás kivédhető, és nem lehet az összes pontot felállt védelem elleni ellenőrzött játékkal dobni. Amikor eredménytelen a rohanás és az ellenőrzött játék, a játékosoknak vállalkozniuk kell.

Négy részre osztottam a mozgó rendszerű játékunkat: labdavezetők, elzárók, befutók, belső emberek. Minden összetevőt részletezünk: előbb 2:0 helyzetben, majd két védő ellen, és így tovább, amíg eljutunk a 4:4 és 5:5 elleni játékig. E rész gyakorlatokkal felépíthető a mozgó rendszerű játékunk.

A legfontosabb eleme ennek a rendszernek, hogy minden egyes játékosnak ismerni, gyakorolni, alkalmaznia kell a különböző szerepeket. Ugyanis bizonyos esetekben minden játékosnak játszani kell minden poszton, szerepben. Ahhoz, hogy a mismatchből előnyt nyerhessünk, a középjátékosoknak képesnek kell lenniük befelé passzolni, és a hátvédeknek ismerniük kell a pozíció játékot. Azon kell dolgoznunk, hogy minden játékosunk jártas legyen a mozgó rendszer minden részében, szerepében.

 

Ezek a képességek fejlesztően hatnak majd az ellenőrzött játékunkra is.

Felállt védelem elleni ellenőrzött játék

Csak akkor játsszuk ellenőrzött támadójátékunkat, ha az indításos és mozgó rendszerű játékunk nem eredményez minőségi dobást. Amennyiben 12-13 másodpercig nincs tiszta, gyors helyzetünk, elindítjuk az ellenőrzött játékot.

 

A legtöbb csapat előbb az ellenőrzött játékot kedveli és csak ezután, amikor nem jutnak helyzetig,  kezdik a mozgó játékot. Szeretnék másképp játszani, mint a legtöbb ellenfél! Így nehezebb lesz ellenünk készülni. Ellenfeleink nem kedvelik, ha rendszeresen 20 másodpercekig kell védekező alaphelyzetben dolgozniuk.

Ráadásul az ellenőrzött játékunk a ziccer helyzetek keresi nem pedig a külső dobásokat. Az egyetlen kivétel, ha távoli helyzetet keresünk, amikor 3 pontos dobásra van szükségünk. Az ellenőrzött játékot mindig a rendelkezésre álló embereink erényeinek és gyengéinek a figyelembe vételével kell terveznünk. Nem okos dolog például, ha egy löb átadással történő befejezés az ellenőrzött játék vége. Inkább az erényeinket hangsúlyozzuk és ne hagyjuk a gyengéinket felszínre törni…

Minden játékban legyen két-három befejezési lehetőség. Elsődleges célunk a középjátékosunk (5), de a 4-nek és 2-nek is megfelelő helyzetet keresünk. Az 5-ös elfáradhat ugyanis, ekkor kell előtérbe juttatni egy másik szerepet. Ha több lehetőség áll rendelkezésre, könnyebben módosíthatunk, ha a védekezés jól reagál. A cél, hogy képesek legyünk jól dönteni, ha az elsődleges célunkat levédekezik.

 

Az ellenőrzött játékkal támadni tudjuk az ellenfél gyenge pontjait. Rendszerint nehéz elmagyarázni és megértetni egy ellenfél gyengeségeit. Azonban, ha meghatározzuk, hogy melyik játékot játssza a csapat, valójában szó nélkül hangsúlyozottan támadhatjuk a gyenge pontokat. Mondjuk, ha az ellenfél nem képes a mi 5-ünket védeni kívül, olyan játékot játsszunk, amely kihozza a palánk alól ezt a védőt. A megfelelő játék segít távol tartani a labdától azokat a játékosainkat, akik esetében nem előnyös, ha sokat birtokolják a labdát.

Azt tapasztaltam, hogy 8-12 játékot használunk egy adott évben. A szezon végére csak hat-nyolc marad, amit játszunk. Ennek az oka, hogy nagyjából 20-25 ellenőrzött támadás van meccsenként. A többi dobás korai támadásból, mozgó támadásból, zóna elleni játékból és izolációból származik. Az első félévben vizsgáljuk, hogy mely játékok felelnek meg leginkább a csapatnak. Idővel a játékosok kiválogatják, mire van szükségük. Nem kell attól félni, hogy az ellenfél fel tud térképezni, mert csak hat játékot használunk, ugyanis mindegyiknek több befejezési lehetősége van. Mindegyiket csak egyféleképpen lehet védeni, ezért gyorsan lehet reagálni, ha ez megtörténik.

Izoláció

Az izolációt nem használjuk túl gyakran: ám, ha a támadóidő a végét járja, jó, ha van olyan játékos, aki képes kreatívan helyzetet kialakítani. Van néhány hasznos dolog, ha nem sikerül helyzetet kialakítani az indításból, a mozgó játékból, és az ellenőrzött játékból. Ilyenkor a legkreatívabb játékosunkhoz juttatjuk a labdát és vagy felszabadítjuk a területet, vagy zárunk neki. El akarjuk kerülni a HŐS dobást, ami ha bemegy, tombol a közönség, viszont, ha kimarad mindenki azt mondja, majdnem megvolt. Azaz, ha bemegy a játékos egy király lesz, míg ha kihagyja nem baj, mert szinte lehetetlen volt.

Az ilyen kreatív játékosoknak gyakorolniuk kell azokat a helyzeteket, amelyek előfordulhatnak, ha ilyen esetről van szó. Találnunk kell olyan játékot, amely hét másodperc alatt biztos dobóhelyzetet eredményez e játékosoknak.